
The Islanders
– Olimme kerran loppukesästä 1961 kundi ja mimmiporukla menossa Lauttasaarenpohjoiskärkeen, Kaskisaaren vastapäiseen rantaan. Minulla oli silloin kitara mukananija kun jostain alkoi kuulua sähkökitaran soittoa, ajattelin että tämä ei voi olla totta,joku soittaa sähkökitaraa. Soitto kuului erään kerrostalon parvekkeelta, jossa yksikaveri istui soittelemassa. Onneksi porukassamme oli frendi, joka asui viereisessäkerrostalossa ja kun ainakin jotenkin tunsi soittajan, niin alkoi sitten jutella tämänkanssa. Parvekkeella sähkökitaraa soittava kaveri oli Stig Selin, joka pyysi meitätulemaan ylös.
– Stig oli kesätöissä ja oli ostanut ensimmäisestä palkastaan itselleen Höfnersähkökitaran. Osasin silloin jo vähän soittaa näitä Shadowsien biisejä, niin siinä
vähän sitten kevyesti kokeilimme ja päätimme perustaa bändin. Ongelmanahan olivaan se, ettei meillä ollut basistia, eikä rumpalia. Eikä minulla sähkökitaraa.Sovimme, että minä alan kotona ”ruinaamaan” kitaraa ja kerroin tuntevani eräänsamassa porukassa liikkuvan kaverin, joka oli sillä hetkellä Amerikassa opiskelemassa,mutta tiesin ajankohdan, jolloin hän palaisi Suomeen. Kerroin myös Stigulle tämänkaverini olevan vähän varakkaammasta perheestä ja olleen mainostoimistossasupparina. Hänellä voisi olla rahaa, joten pannaan kaveri ostamaan basso. Kun KajWallin palasi Amerikasta huhtikuun viimeisenä päivänä 1962, ilmoitin hänelletavatessamme viikkoa myöhemmin, bändin perustamisesta ja sanoin ettei ollutsoitinvaihtoehtoja, hänen piti ostaa basso. Kaiju hankki kesällä itselleen basson jaminä olin hieman aikaisemmin saanut kitaran, Höfner Stratocasterin. Tätä ajankohtaavoidaan pitää bändin syntymäpäivänä.
– Kotona olin kertonut äidille, että bändiin pitäisi saada jostakin vielä rumpali. Äitinitunsi Hasse Wallin äidin ja oli vieraillessaan heidän kotonaan Päivärinnankadullanähnyt asunnossa rummut. Rummut olivat Hassen. Hän oli 12vuotiaasta asti soittanutpartio ja jazzrumpalina. Otin välittömästi yhteyttä Hasseen, joka jazzsuuntauksistaanhuolimatta lupasi tulla mukaan bändin harjoituksiin. Hassella oli täysi rumpusetti, jokaoli kova juttu. Hän oli bändiin mukaan tullessaan vasta 14vuotias.
– Heti, kun omassa porukassa tuli kaikkien tietoon, että meillä oli bändi, niin ErkkiTouri niminen kaveri ehdotti bändin nimeksi The Islanders, koska olimme Hassealukuun ottamatta kaikki Lauttasaaresta. Ja se hyväksyttiin heti koko porukan kesken.
– Stigu Selin kävi Liisankadulla Svenska Luceumia eli Revania ja hänen kaverinsa OffeNyblin toimi tuolloin koulun teinikunnan puheenjohtajana, joten treenikämppä
järjestyi Offen myötävaikutuksella koulun valtavasta kellaritilasta. Siellä bändimmealkoi harjoitella loppukesästä 1962 ja käytännöllisesti katsoen aina kun vaan oli aikaa,niin me olimme siellä. Viikonloppuisin menimme sinne koko päiväksi. Pyysimmekotoa ruokarahaa ja kävimme Kolmessa Liisassa syömässä paistettua makkaraapaistetuilla perunoilla, todella terveellistä ravintoa! Bändikamat saimme säilyttääpysyvästi koulun kellarissa, eikä niitä tarvinnut välillä roudata mihinkään.Ensimmäinen bändimme oppima biisi oli nimeltään ”Perfidia”, jonka oppiminensoittamaan virheettömästi otti aika koville. Se oli sellainen täyttymyksen hetki ja senjälkeen kaikki jotenkin helpottui ja aukesi.– Ostimme Shadowsien singlejä ja hankimme Fazerilta Shadowsien nuottivihkon, jossa
oli useampia biisejä ja ne oli kirjoitettu yksi yhteen, kuin mitä levyltä oli kuultavissa.Huomattavan hyvät nuotit. Emme me osanneet nuotteja juurikaan lukea, mutta niistäoli apua, kun opetteli biisejä levyltä. Korvakuulolta meidän soitto etupäässä tapahtui.Kaiju oli meistä ainoa, jolla oli entuudestaan musiikillista koulutusta. Hän oli ottanutpianotunteja ja soittanut hanuria.– En enää muista, minkälaiset olivat aivan ensimmäiset äänentoistolaitteemme, mutta
aika nopeassa tahdissa ryhdistäydyimme ja rakensimme itse ensimmäisetkovaääniskaapit. Ne olivat upeat, Metsovaaran kankaalla verhoillut. Samassa talossajossa asuimme, oli erään kaverini isäpuoli, joka oli ammattikoulun opettaja, tehnytitselleen varmastikin kokeilumielessä transistorivahvistimen. Siihen aikaanhanpuhuttiin vaan putkivahvistimista. Jostakin syystä hän ystävällisesti antoi sen minunkäyttööni ja laitehan toimi todella hyvin. Sen ainoa huono puoli oli, että kun laitteellasoitti vähän liian kovaa, niin se teki yhtäkkiä lakon. Eli oli ehkä minuutin hiljaa jarupesi sitten taas toimimaan. Piti olla aika tarkkana, ettei äänenvoimakkuus ollutsäädettynä aivan maksimille. Vahvistimessa oli erittäin hyvä ja puhdas soundi,verrattuna esimerkiksi Stigun italialaiseen Gelosoputkivahvistimeen, jossa oli paljon”nuhaisempi” soundi.– Kaijun sisaren mies järjesti meille jollakin tavalla Dynacorin Eminent vahvistimen ja
nauhakaikulaitteen. Tämä oli merkittävä parannus aikaisempaan soundiin, kun Stigusai käyttöönsä nauhakaikulaitteen ja Kaiju Eminentin bassovahvistimen. Siinävaiheessa meillä oli jo aika hyvät soundit. Soittimet olivat kaikki saksalaisvalmisteisiaHöfnereitä, kunnes Stigu osti myöhemmin Tampereelta Veneskosken musiikista,lähellä rautatieasemaa sijainneesta pienestä musiikkikaupasta, Fender Stratocasterin.Se oli ainoa paikka, mistä sai ostaa Fenderin kitaroita ja Fenderin vahvistimia. Sieltähaimme junalla Tampereelle edestakaisin matkustaen, bändimme ensimmäisenStratocasterin. Kitaralaukku oli Tampereelta takaisin tullessa sylissämme koko matkankansi avattuna. Olimme tietysti aivan lumoutuneita näkemästämme ja koskettelimme
kitaraa varovasti. Kaiju osti hieman sen jälkeen PSO:lta Burnsin 6kielisen basson.Sillä on mm. soitettu ”East Virginian” kuuluisa bassoraita.
– Ensimmäinen keikka meillä oli Kruunuhaan Kauppakillassa, jonne kannoimmetreenikämpältämme kaikki soittimet ja laitteet. Seuraavalle keikalle menimmejoHelsingin kaupungin sinisellä bussilla. Takasilta täynnä bändin kamoja. Kovin montaabiisiä ei ohjelmistoomme siihen aikaan vielä kuulunut; ”Perfidia”, ”Django” jamuutama Shadowsbiisi, kuten ”FBI”, ”Shadoogie”, ”The Savage” ja ”KonTiki”. Jotensamat biisit oli pakko soittaa keikan aikana läpi useampaan kertaan.– Vuoden 1963 puolella aloimme soittaa koulubileissä, Lauttasaaren Yhteiskoulussa jaruotsinkielisissä kouluissa; Revanilla ja Norssissa. Kaiju hoiti alusta asti bändinmanageroinnin. Hän halusi tehdä sitä työtä ja kaverilla oli myös jonkinlaistanäkemystä alaan liittyvistä asioista. Kaiju oli sellainenyhteyksien luoja.– Huhtikuussa 1963 The Islanders osallistui Expohallissa Leo Lindblomin järjestämään
kitarabändien SMkilpailuun. Kilpailun lopussa olimme tasapisteissä Ricky & TheSaintsin kanssa ja paremmuuden selvittämiseksi joutuivat molemmat bändit soittamaanyhden ylimääräisen kappaleen. Teimme sellaisen tyhmän ratkaisun, että soitimmeohjelmistomme uuden biisin ”My Bonnie”, jota emme ihan hyvin vielä osanneet ja senvuoksi jäimme kilpailussa toiseksi. Esiinnyimme vaaleansinisissä poolopaidoissa japepitaruudullisissa housuissa.– Kesällä 1963 oli eräs tuttu kaveri käynyt Lontoossa ja toi sieltä mukanaan Beatlesien LP:n, ”Please, Please Me”. Kuuntelimme sitä ja olimme aivan
ihmeissämme, miten bändillä saattoi olla niin huonot kitarasoundit! Heillä kun ei ollutsoitossaan minkäänlaista kaikua. Kaverimme kuitenkin kertoi bändin olevan aivanjärjettömän suosittu Englannissa. Hieman hämmentyneinä jatkoimme levynkuuntelemista ja kun ”Twist and Shout” alkoi vähän myöhemmin soida radiossa,meillä oli tavallaan niin kuin valmius napata se välittömästi ohjelmistoomme.Beatlesin läpimurron seurauksena meidän, kuten muidenkin suomalaistenrautalankabändien oli sopeuduttava ajatukseen, että oli pakko ruveta laulamaan, josaikoi jatkossa keikkoja saada. Olimme siinä vaiheessa kuunnelleet levyä lähes kokokesän.– ”Twist and Shout” ja Beatlesin ensisinglen toinen puoli ”Boys” olivat ensimmäisetbiisit, jotka tulivat minun laulettavikseni. Koska soitin komppikitaraa, niin minun piti
ruveta laulamaan, eikä kukaan kysynyt, osasinko tai halusinko. Kolmas laulubiisimmeoli ”Ya Ya Twist”, jonka Kaiju lauloi. Ja siinä ne sitten olivatkin ohjelmistommelaulubiisit.– Korva kiinni radion kaiuttimessa poimimme levyiltä sanat, joka aika huonostikouluenglannilla kyllä onnistui. Ja sitä sitten lauloimme, mitä radion kaiuttimestakuulimme ja huonostihan sieltä kuuli. Porukalla me myös näitä sanoituksia levyiltäpoimimme ja toisinaan mimmikaveritkin osallistuivat tähän hommaan.– Vakoilimme kerran Expohallissa pahimman kilpailijamme The Avangersin keikkaa.Siellä näimme, että koko bändillä oli Fenderit, siis kitarat joita maassamme oli vainmuutama. Niitä oli silloin ainoastaan seuraavissa kitarayhtyeissä; The Strangers, The
Sounds ja The Esquires. Meillä oli siihen aikaan ainoastaan saksalaiset Höfnerit! Se olikauhea shokki meille kaikille.– Kävimme myöhemmässä vaiheessa The Scaffoldsien keikalla ja otti aivan sairaastipäähän, kun kaverit olivat keksineet ruuvata laulumikrofonit kiinni kitaroihin. Sittenheillä oli vielä sillä keikalla Beatlespukujen lisäksi punaiset kaulahuivit, jotka heolivat heittäneet rennosti olkapään yli. Ai että kävi kateeksi.– Expohallin kai lopetettua toimintansa tuli melkein kadun toisella puolella olevastaNatsasta nuorison mesta. The Islanders kävi siellä useita kertoja ns. koesoitossa ja ainasanottiin, etteivät voineet vielä oikein maksaa, mutta lupasivat harkita asiaa seuraavallakerralla. Olimme kuitenkin hirveän tyytyväisiä pelkästään siitä, että saimme soittaa
yleisölle. Sitten joskus, kun fyrkkaa rupesi tulemaan, niin ne olivat kyllä ihanmitättömiä summia.– Samoissa tiloissa aloitti 60luvun lopussa Nklubi ja toimi siinä joitakin vuosia.Seuraava nuorison suosima musapaikka oli Alibi Hietaniemenkadulla. Se oli myöserittäin suosittu mesta ja siellä soittivat hyvällä menestyksellä lukemattomat bändit,mm. minä eri bändien kanssa. Nklubin tiloissa aloitti vuonna 1976 toimintansa KaarleXII, jossa on myös bänditoimintaa, tosin hyvin suppeassa muodossa.– Revanilla treenasi myös aina meidän harjoitustemme jälkeen The Electric Five niminen bändi, jonka laulusolistina oli isokokoinen kaveri nimeltä Ilkka Lipsanen. Hänoli myös käynyt Revanin koulua, mutta lopettanut koulunkäynnin niihin aikoihin jaaloittanut työt Rakella, tullaajan apulaisena. Ilkka oli myös selvästi meitä muitavanhempi.– Kesällä 1963 The Islanders oli mukana Porvoossa, ulkona nauhoitettavassa Onni-TVohjelmassa soittamassa pari biisiä. Siellä tuli ohjelmassa esiintyvän JukkaKuoppamäen kanssa puheeksi, jos hän kävisi Revanilla tekemässä koelaulun
bändimme kanssa. Näin tapahtui, mutta emme kuitenkaan pitäneet hänenlaulusoundistaan, joten yhteistyömme kaatui siihen. Myös The Electric Fiven
laulusolisti Ilkka Lipsanen kävi syksyn aikana treeneissämme vastaavanlaisessakoelaulussa ja esitti tilaisuudessa säestyksellämme kappaleen ”Work Song”. Hän olihyvin latautunut laulun esittämiseen ja esitys oli meistä sen verran raivoisa, että asiaoli koelaulun jälkeen meille täysin selvä. Ilkka Lipsanen valittiin laulusolistiksi.– Hasse oli sinä syksynä soittanut vuoden bändissämme ja halusi vaihtelua. Hän siirtyiThe Electric Fiven rumpaliksi. Minulle oli melkoinen yllätys kun paljastui, että vanhaluokkakaverini Erkki Tanninen, jonka kanssa olimme kouluaikana polttaneet yhdenkaislikon ja muutama venekin meni siinä samassa, soitti rumpuja. Emme olleettavanneet pariin vuoteen, kun olin itse siirtynyt tänne musiikkimaailmaan, enkä siksitiennyt mitään Tanelin rumpujen soitosta. Kaveripiiri kun oli musiikkiharrastuksenmyötä sen verran kutistunut, että pääosa ajasta tuli vietettyä juuri siinämusiikkiporukassa ja muuta nuorisojengiä, jonka kanssa olimme liikkuneet, tapasimmesitten myöhemmin illalla tai silloin, kun ei viitsitty mennä soittoharjoituksiin. Näin
tapahtui kuitenkin tosi harvoin. Erkki Tannisesta tuli bändin uusi rumpali.– Ilkka Lipsasen liityttyä bändiin, piti hänelle saada tarttuvampi nimi, kuin Ilkka & The
Islanders. Pidimme asian tiimoilta istunnon, jossa pohdiskelimme asiaa. Esillä oliuseita eri vaihtoehtoja, mutta lopulta päädyimme nimeen Danny, jonka alkuperäDaniel on hepreaa ja tarkoittaa ”Jumala on minun tuomarini”. Bändin nimeksi tuli siisDanny & The Islanders.– Ohjelmistomme rakentui pääasiassa laulamistani Beatleskappaleista ja Dannynesittämistä hieman jazzahtavammista lauluista, kuten ”Jambalaya”, ”Fever” ja WorkSong”. Danny lauloi myös Ray Charlesin ja Elviksen biisejä. Danny muistelee näinjälkeenpäin jollakin keikallamme minulle sanoneen, että minäkin voisin jotakin laulaa,
ettei hänen tarvitsisi olla koko iltaa äänes Omien biisien tekemiseen ei ollut mitään tarvetta, koska eiollut tarkoitus pyrkiä rikastumaan soittamisella, oli vaan mieletön tarve saada soittaa.– Musiikkia kuuntelevaa nuorisoa oli niin järjettömän paljon, samoin keikkapaikkoja,että en koskaan kokenut ulkomaalaisten bändien uhkaavan viedä meiltä yleisöä.Päinvastoin meillä oli yhteisiä keikkoja, konsertteja ja kiertueitakin, mm. Suzien jajamaikalaisen ”My Boy Lollipop”biisin maailmanlaajuisesti tunnetuksi tehneen MillieSmallin kanssa. Erästä yhteisesiintymistä varten jonkun ruotsalaisen bändin kanssa
Lahdessa, halusimme kuitenkin pistää heitä vähän paremmaksi ja hankimmekitaroihimme ja laulumikrofoniin niin pitkät johdot, että pääsimme liikkumaan yleisönsekaan. Minulle on yleensä riittänyt nähdä, että eturivi on ns. sfääreissä, niin siitä ontiennyt, että musa toimii. Musiikkitouhu oli niin kokonaisvaltaista, ettei ajatustakaanriittänyt mihinkään muualle. Lisäksi tuli käytyä katsomassa ainoastaan joitakinkeventäviä leffoja ja mimmien kanssa tuli tietysti sählättyä.
East VirginiaLokakuussa 1963 oli Helsingin Kulttuuritalolla Ohjelmatoimisto Leo ”Leksa” Heinosen järjestämäkonsertti, jossa esiintyivät mm. Johnny & The Sounds, Cay & The Scaffolds, ruotsalaisyhtye JanRohde & The Adventurers, sekä liverpoolilainen Brian Epsteinin manageroima hittibändi Billy J.
Kramer & The Dakotas. Konsertin speakerinä toimi televisioohjelman ”Nuorten tanssihetki”juontajana tunnettu Antti Einiö, joka sai illan aikana vastaanottaa monet yleisön rytmikkääthuudot: ”Laula Ana, laula Ana...”. Einiö ei kuitenkaan näihin toiveisiin taipunut, mutta lupasilaulaa seuraavassa, eli marraskuisessa konsertissa. Hän myös piti lupauksensa. Lokakuunkonsertti oli kaksiosainen ja väliajan jälkeen esiintyivät molemmat ulkomaalaiset yhtyeet.
Jan Rohde & The Adventurers aloittikin oman osuutensa sellaisella showlla, jonka kaltaista eitodennäköisesti oltu Suomessa ennen nähty. Yleisö oli haltioissaan näkemästään jakuulemastaan, kun kitaristit heittivät lavan päästä toiseen pitkissä kaarissa toisilleen kitaroitaan.Tällaisen innoittavan esityksen jälkeen olikin hiljaisen Billy J. Kramerin yhtyeensä kanssavarmasti melko vaikea aloittaa oman konserttiosuuden pitäminen.
Konsertteja oli samana iltana kaksi ja molemmat loppuunmyytyjä. Illan ensimmäisessäkonsertissa yleisön joukossa istuneet Danny & The Islanders, olivat ennen väliaikaa vielä täysintietämättömiä, minkälainen ratkaiseva merkitys heidän tulevaisuudelleen itse asiassa konsertilla
tulisi olemaan.Konsertin tauolla Kaiju ja Danny menivät lavan taakse tapaamaan Antti ja Paavo Einiötätiedustellakseen, kenen puoleen tulisi kääntyä, jotta Danny & The Islanders voisi tehdä levyn?Antti Einiö kävi tämän seurauksena bändiä sitten kuuntelemassa ja ilmeisesti kuulemaansa
tyytyväisenä otti myöhemmin yhteyttä, ilmoittaen samalla, että koelevytys on viikon päästä,Scandian studiolla Kulttuuritalolla.
– Samana päivänä oli Danny kuullut kaverinsa Markus Donnerin sähköliikkeessäistuessaan radiosta Joan Baezin levyn ”East Virginia”. Hän painui siltä istumalta Musiikki-Fazerille ja osti levyn. Biisistä tulisi singlen toinen puoli ja toinen olisi ”Hey Boba Lou”.Siitä alkoivat sitten uuden laulun ”East Virginian” jokailtaiset harjoitukset, joihin en itsekylläkään osallistunut, ennen kuin levytystä edeltävänä päivänä.– Maaliskuun 9. päivänä 1964 menimme Scandia musiikin studiolle, jossa Jaakko Salo,Harri Orvomaa ja Ana Einiö olivat paikalla. Molemmat biisit purkitettiin saman tien.Viikkoa myöhemmin, eli 16. maaliskuuta oli levyn julkaisupäivä ja saman päiväniltana ”East Virginia” voitti kisan Jaakko Jahnukaisen televisiossa juontamassaLevyraatiohjelmassa. Biisistä tuli Levyraadin voiton jälkeen todellinen hitti. Viikossase nousi myös Suomen Kahdeksan kärjessä listan ykköseksi.
– Ana Einiö, joka oli suostunut laulamaan edellisen vuoden marraskuun konsertissameidän säestyksellämme, päätyi myös levyttämään bändimme kanssa. Puolitoistakuukautta ”East Virginian” levyttämisen jälkeen, eli tarkemmin sanottuna 23. päivänähuhtikuuta 1964 oli The Islanders jälleen Scandian studiolla, tällä kertaalaulusolistinaan Andy Einiö. Levytettävän singlen biisit olivat ”Farmer John” ja ”DizzyMiss Lizzy”. Edellisestä tuli niin suosittu, että se nousi Kahdeksan kärjessälistanykköseksi, pudottaen paalupaikalta ”East Virginian”. Saman vuoden syksynä teimmeAnan kanssa vielä toisen levyn.– ”East Virginian” kovan suosion seurauksena lähdimme maaliskuun loppupuolella LeoHeinosen järjestämälle Amarsukkahousukiertueelle. Mukana oli myös KaleviViitamäen yhtye ja Lasse Liemola, joka laulamisen ohella toimi myös kiertueenjuontajana. Häntä tuurasi ajoittain Aarre ”Arska” Elo.
– Huhtikuun lopussa teimme sitten Leo Lindblomin järjestämiä kesäkeikkoja. Ostimmehäneltä käytetyn Volkswagen kleinbussin ja maksoimme sen soittamalla 12 keikkaa,pääasiassa Lahden Rondossa. Pääkaupunkiseudulla olimme tähän asti hoitaneet
keikkakyytimme pääasiassa Helsingin kaupungin sinisillä busseilla. Ilman koteloitaolevat rummut ja kaikki muut tarvikkeet kuljetettiin bussin takasillalla. Meillä oli nytkiertuettamme varten teetettyinä viimeisen päälle olevat esiintymispuvut. Bändillä neolivat sinisävyiset ja Dannyllä vihertävä. Kankaaseen oli kudottuna metallilankaa japukujen takeissa oli ”beatleskaulukset”. Ennen kiertueelle lähtöä Suosikin senaikainen
päätoimittaja Isto Lysmä halusi bändimme kuvattavaksi Suosikin kanteen.Valokuvaaja Olavi Kaskisuon kuningasajatus oli kuvata meidät seisomassa
esiintymispuvut päällä Hietalahden rantavedessä. Harmitti tietysti tämä veteen menouusissa ja kalliissa esiintymispuvuissamme, mutta suostuimme pyyntöön. Olihan aikakova juttu päästä johtavan nuorisolehden etusivulle.– Rumpalimme Erkki Tanninen ei voinut koulunkäyntinsä vuoksi osallistua
kesäkiertueelle ja Ande Päiväläinen tuli hänen tilalleen. Danny, Kaiju, Stigu ja Andeolivat jo lopettaneet koulunkäyntinsä, joten minä olin ainoa vielä koulua käyväbändin jäsen. Se oli kovaa menoa, keikkoja oli lähes jokaisena viikonpäivänä ja
päivisin olin sitten niin väsynyt, että kävin koulussa vaan lähinnä nukkumassa.Koulun rehtori ei kauheasti lämmennyt touhuilleni ja saattoi aamuisista
myöhästymisistä lähettää minut kotiin nukkumaan. Minulla ei silloin ollut mitäänintressejä selviytyä koulunkäynnistä kunnialla, mikä tietenkin on aika ajoin
kaduttanut jälkeenpäin. Silloin kun tulee mieleen, että olisi tässä elämässä voinutjotakin muutakin tehdä, kuin musiikkia. Mutta onneksi ne tuntemukset eivät kestäkovin kauan ja ymmärrän kyllä, että tämä on se elämäntehtävä, mikä minulle onsuotu ja määrätty.– Kerran, kun olimme taas lähdössä keikalle ja jätkät tulivat minua kleinbussilla hakemaan, ilmoitin heille: ”Nämä kouluhommat ovat nyt sitten siinä. Lopetinjuuri.” Koulunkäyntini lopettamisesta ei äitini luonnollisestikaan kauheasti riemastunutja käytti minua jossakin testeissä, joissa yritettiin selvittää, onko aivotoiminnassanimahdollisesti jotakin vikaa. Tulin sieltä kuitenkin niin kovilla papereilla ulos, että senjälkeen ei kukaan puhunut enää mitään. Kun Henrik Willberg oli merillä aina kolmenkuukauden jaksoissa eli poissa kotoa, niin ei hänkään tätä koulusta lähtöäni voinutjuurikaan jarrutella. Elin jo tuolloin muutenkin elämääni aivan omien sääntöjenimukaisesti.
– Kesken kesän rumpalimme Ande Päiväläinen lähti Ranskaan. Hänellä oli tapaaminenPariisissa, edellisenä kesänä EteläRanskassa The Strangerskiertueella tutustumansanaisen kanssa. Vanha rumpalimme Hasse Walli kävi Anden jälkeen soittamassakanssamme pari keikkaa, samoin Martin Brushane. Ana Einiön kautta saimme tietää,että exThe Adventurers rumpali Kurt Mattson oli jäämässä ilman bändiä. Kurrellaoli suomalainen tyttöystävä ja hän halusi jäädä Suomeen ja löytää itselleen uudenbändin. Otimme Kurreen yhteyttä ja sovimme hänen kanssaan, että poimimme Kurren
mukaan ensimmäiselle keikalle kanssamme Tampereelta, jossa hänellä oli ollutviimeinen keikka edellisenä iltana entisen bändinsä kanssa.– Kurre oli lähes kymmenen vuotta vanhempi ja soittanut jo 1950luvullauseissa ruotsalaisissa rockyhtyeissä, eikä miestä turhaan pidetty koko Skandinavian
parhaana rockrumpalina. Ennen Islandersia Mattson oli soittanut suosituissaruotsalaisbändeissä, The Wild Ones sekä Jan Rohde & The Adventurers. Kun ”Twistand Shout” lähti käyntiin ensimmäisellä yhteisellä keikallamme, niin totesinvälittömästi Kurren soiton olevan aivan toista luokkaa kuin yhdenkään toisen
aikaisemmista rumpaleistamme. Muistan hyvin, kun minusta oikeasti tuntui siltä, ettäjoku nosti minua ilmaan, se oli fyysinen tunne. Kurren rumputyöskentely oli hyvinmäärätietoista, rajua ja aggressiivista. Hän oli vasenkätinen, mutta rumpusetti olikuitenkin ”oikeakätinen”. Kurre Mattsonilla ei ollut bassorummussaan lainkaanetukalvoa ja kun siihen aikaan ei rumpuja vielä mikitetty, oli tomien ja bassorummuniskukalvot ”viritetty” aivan löysiksi, jotta niistä saatiin aikaan kovempi ääni.– Kaikki asiat etenivät silloin vauhdilla. Mieli muuttui, biisit muuttuivat, musiikkimaku
muuttui, mimmikaverit muuttuivat... The Islanders rupesi kehittymään ihan järjetöntävauhtia, Kurren ruoskiessa meitä eteenpäin. Pääasiallisia asioita, joitahänmeilleopetti oli, että mitä teetkin, niin tee se kunnolla. Kitaraa ei silitelty, vaan sitä tuliKurren opetusten mukaan lyödä, kuin käärmettä päähän. Se olibändille hieno asia,että olimme saaneet tällaisen miehen joukkoomme.– Äitini oli vuokrannut kesän ajaksi mökin Porkkalasta, jossa hän vietti pikkusiskojeni
kanssa koko sen kesän. Asuin Kurren kanssa tuon ajan meidän asunnossamme ja sitten syksyllä hänelle oman asunnon Lauttasaaresta. Kurre istuikin siitä
lähtien päivät Lauttasaaren Isonkaaren puolessavälissä olevassa Rixi Baarissa. Istuisiellä, joi kahvia ja poltti tupakkaa, sitten jossakin välissä iltapäivää osti paistetutmakkarat paistetuilla perunoilla, joka oli hänen päivittäinen vakioannoksensa.– Kurt Mattson puhui huonosti suomea, mutta ymmärsi kyllä hyvinkin. Kurrenmukaantulon seurauksena Kaiju ja minä opimme puhumaan ruotsia. Minkäänlaisiakommunikointiongelmia ei välillämme koskaan ollut.
Kaj Wallin: Bändin keikkaautot, Volkswagen kleinbus ja myöhemmin hankkimamme iso FordCourier jenkkifarmari, olivat keikkailun lisäksi ahkerassa käytössä myös niinä iltoina, kunkeikkoja ei ollut tai emme olleet harjoituksissa. Kruisailimme useimmiten kaksistaan Pepen kanssaMannerheimintietä edestakaisin ajellen, postitalon ja Erottajan välillä. Erityisesti ”Perunatori”Vanhan ylioppilastalon vieressä oli se paikka, johon jäimme usein parkkiin seisomaan. Ja kun
Pepellä ei vielä ajokorttia ollut, niin minä olin aina ratissa. Joskus meillä oli myös joitakinauttasaarelaisia ystäviä kyydissä.
– Näitä autoillaan samaa rundia kansamme kruisailevia nuoria tuli myös Helsingin
ulkopuolelta. Eräänä kesäiltana Perunatorilla auton ikkunat avattuina parkissa
seistessämme alkoi yhden tällaisen ulkopaikkakuntalaisen porukan suunnalta tulla
nälvivää ja meitä tietoisesti ärsyttävää tekstiä. Lähdimme ajamaan tavanomaista
kierrostamme ja tämä porukka lähti omalla autollaan peräämme ja meitä
härnätäkseen ajoivat koko ajan aivan takapuskurissamme kiinni. Meillä oli silloin jo
tämä iso V8moottorilla varustettu jenkkifarmari käytössä ja nämä nälvijämme
ajoivat perässä jollakin pikkuautolla. Korkeavuorenkatua alas laskeutuessamme kuulin
Pepen sanovan: ”Ota noi jätkät takakonttiin”. Lisäsin alamäessä vielä vauhtia ja löin
sitten äkisti jarrut pohjaan. Muuta ei tarvittu, perässä ajajat olivat nätisti
”takakontissamme”. Nousimme ulos autosta ja Pepeä alkoi tilanne aivan hillittömästi
naurattaa. Poikien auto oli ihan lytyssä ja meidän Fordin takapuskuriin oli tullut vain
pienehkö kolhu. Jätimme peräämme ajajat siihen miettimään ajoaan ja jatkoimme
matkaa.
– Ajoin kerran epähuomiossa Runeberginkadulla suojatien eteen pysähtyneen
kouluauton perään. Viime hetkellä yritin vielä väistää vasemmalle, josta vastaan tuli
poliisiauto. Virkavalta joutui tämän seurauksena ajamaan jalkakäytävälle ja meidän
iso Fordimme painui sisään kouluauton takaosaan. Pepeä alkoi tilanne taas naurattaa
niin hillittömästi, että ei ollut päästä autosta ulos. Autokoulu Itkosen opettaja oli aivan
hurjana, poliisit yrittivät häntä rauhoitella ja katselivat ihmeissään kun Pepe vaan
jatkoin nauramistaan. Meidän vahvarakenteisesta Fordistamme hajosi ainoastaan toisen
etulampun lasi.
– Pepe oli juuri saanut ajokortin, kun olimme keikkamatkalla pohjoisessa. Hän halusi
päästä rattiin kokeilemaan, kuinka Fordi liikkuu ja lopulta suostuin Pepen pyyntöihin.
Oli talvi ja paljon lunta. En muista missä päin olimme, mutta ajoimme jotakin pientä
tietä. Tulimme aika tiukkaan mutkaan ja auto lähti Pepen käsistä sillä seurauksella,
että sukelsimme suoraan pehmeään hankeen ja sen verran syvälle, että autosta ei
paljon muuta näkynyt, kuin peräluukku. Samalla Pepeä alkoi taas naurattaa aivan
hillittömästi. Kurre oli tosi vihainen tapahtuneesta, hän kun oli ollut erittäin pahassa
autoonnettomuudessa The Adventurersaikoina ja Pepeä taas vaan nauratti. Tässä
ulosajossa ei kenenkään meistä käynyt mitenkään ja saimme omin avuin autonkin
takaisin tielle.
– Pohjoisen kovissa pakkasissa joutui aamuisin usein laittamaan auton moottorin alle
tällaisen juhlakynttilän palamaan, jolla sulattelimme jäistä moottoria tai sitten
vedimme moottorin alle irrallisen keittolevyn ja peitimme auton etuosan pressulla.
– Siihen aikaanhan ei nopeusrajoituksia vielä ollut ja ajoimme keikkamatkojamme
melkoisilla nopeuksilla. Kun oli vähänkin näkyvyyttä ja keli hyvä, niin paahdoimme
Fordillamme 160180 km/h, sen ajan tekniikalla ja sen ajan teillä.
– Kerran kun olimme menossa tiukalla aikataululla keikalle Turkuun, ajoimme jossakin
ennen Saloa 60alueella reilusti ylinopeutta, jossa oli poliisin tutka. Meidät
pysäytettiin, mutta ylinopeudestamme huolimatta päästettiin jatkamaan matkaa
ainoastaan kehotuksella: ”Ajakaa rauhallisesti, Salon toisella puolella on toinen tutka.”
Danny: Pepe oli alusta asti tyttöjen suosikki johtuen ulkoisesta olemuksestaan ja kiharasta
tukastaan, sekä naisiin vetoavasta tyylistään.
– Pepen kanssa on aina ollut kiva tehdä töitä. Hän on humoristinen, taitava täsmälaulaja
ja musiikillisesti täydellisyyteen pyrkivä. Pepe on hyvin monipuolinen;
sävellystaitoinen, loistava laulaja ja mainio ihminen. Laatuhakuinen ja naisten mielestä
hurmaava laulaja.
– Muistan, kun pyysin Pepeä tanssimaan vuonna 1979 Finntastic ryhmän
ravintolashow’ssa ”Hellät paikat” Armi Aavikon ja Seija Paakkolan kanssa äärettömän
nopeatempoisen biisin ”RaraRamington”. Se oli tempoltaan niin nopea, että
lähestulkoon kenenkään hyvänkään mestarin on sitä vaikea tanssia, mutta Pepe tanssi
sen kuitenkin.
–
Pepe: ”East Virginian” jälkeen teimme vielä pari levyä, ennen kuin Danny aloitti
varusmiespalveluksensa, 15. lokakuuta 1964. Edellisenä iltana oli molemmille Dragsvikiin
lähtijöille, Cay Karlssonille ja Dannylle järjestetty jäähyväiskonsertti Helsingin Paasitalolla.
Konsertti oli loppuunmyyty ja tilaisuudessa soittivat Danny & The Islanders, Cay & The Scaffolds
ja englantilainen The Swinging Blue Jeans. Cayn ja Dannyn hiukset leikattiin esiintymislavalla
lyhyiksi juhlallisin menoin.
– Dannyn armeijaan lähdön jälkeen Tappi Suojanen Tampereen Viihdeohjelmista järjesti
meille kiertueen länsirannikolle. Säestimme levyillä Kari Kuuvaa, AnnChristineä sekä
Andy Einiötä ja keikoilla mm. AnnChristineä, Andy Einiötä ja maailmantähti Millie
Smallia. Harjoittelimme myös huomattavan paljon uutta ohjelmistoa, mm. Manfred
Mannin LP:ltä ”The Five Faces of Manfred Mann” poimimme joitakin kivoja biisejä.
Näihin aikoihin Jorma Veneskoski otti meihin yhteyttä ohjelmatoimisto Weneskoski-
tuotannosta ja tarjoutui bändimme manageriksi.
( Pepe Willberg Kai vielä muistat sen )
Georg Lindström / Pauliina Visuri
Jormas
– Maaliskuussa 1965 Beatmakersin laulusolisti Raul ”Ralle” Wikström ja soolokitaristi
Seppo ”Sepi” Keurulainen ottivat meihin yhteyttä oman bändinsä hajoamisen jälkeen ja
ehdottivat yhteistyötä. En tuntenut heitä entuudestaan, mutta olin kuullut heidän bändiään
ja todennut, että Ralle lauloi ihan hyvin. Hänellä oli mielestäni hyvä soundi. Olin myös
todennut, että Keurulainen on hiton hyvä kitaristi. Toivottu bändifuusio toteutui
pikapuolin kokoonpanossa, jossa itse soitin komppikitaraa ja lauloin, Ralle lauloi sekä
soitti huuliharppua ja tamburiinia, Sepi tuli soolokitaraan ja toimi myös bändin
taustalaulajana, Kaiju oli edelleen bassossa ja Kurre rummuissa. Sepi Keurulainen oli
selkeästi erittäin hyvässä iskussa jo silloin. Perheessään oli musiikki vahvasti läsnä,
Sepin veli soitti myös kitaraa ja oli erittäin taitava hanurinsoittaja.
– Jatkaminen The Islandersnimellä ei jostakin levyyhtiön koukerosta johtuen ollut
enää mahdollista, joten päätimme ottaa käyttöön The Beatmakersnimen.
Hyväksyimme Musiikki Westerlundin levyyhtiöksemme, joka oli jo jonkin aikaa
toiminut Jim & The Beatmakersien levyyhtiönä. Islandershan oli levyttänyt
Scandialle. Iso tumma mies, rokkia laulava basisti Reino ”Reiska” Bäckman oli silloin
Westerlundin palveluksessa. Hänestä tuli myöhemmin Suomen EMI:n johtaja ja hän
osti siirtymävaiheessa koko Westerlundin tuotannon EMI:lle. Westerlundin toimitilat
olivat PohjoisEsplanadilla ja saimme heiltä käyttöömme rakennuksen pihanperällä
olevan pienen kopin bändimme treenikämpäksi. Kurren rummut mahtuivat tilan
toiseen päähän, vastakkaiselle seinälle kasasimme kaikki styrkkarimme ja siinä
välissä me sitten lauloimme ja soitimme. Tässä tilassa me vietimme vuoden 1965
keväästä kaksi kuukautta. Koska jokainen meistä oli jo silloin lopettanut
koulunkäyntinsä, pystyimme treenaamaan kokopäiväisesti ja panostimme tosissamme
ertyisesti stemmalaulujen hiomiseen.
– Vanhalla kauppakujalla oli Suomen ensimmäinen hampurilaisbaari, Snack Bar.
Nuorisojengi ”Eikan pumppu” vietti iltojaan sekä tässä Vanhalla kauppakujalla että
Eino Leinon patsaalla, Esplanadin puistossa. Kauppakujalla hengaavat mimmit kävivät
lämpöisinä, kun illalla ajoimme ulos Vanhan kauppakujan porttikäytävästä punaisen
jenkkifarmarimme.
– Ohjelmistomme rakentui aika pitkälle vanhoista soittolistoistamme ja uusia biisejä
pyrimme vanhan tavan mukaan poimimaan levyiltä. Meillä oli tuttu kaveri töissä
Westerlundin levykaupassa, joka oli samassa talossa, kuin harjoituskämppämmekin.
Hän kävi aina kertomassa, kun levykauppaan oli tullut sellainen uusi levy, jonka hän
katsoi mahdollisesti kiinnostavan meitä.
– Parin kuukauden päivittäisen rankan treenaamisen jälkeen aloimme olla valmiit
lähtemään keikoille, jotka managerimme Jorma Weneskoski meille heti alusta asti
järjesti. Esiintymiset olivat etupäässä tuolloin suosituissa koulubileissä ja kesäisin
tanssilavoilla.
– Kesällä 1965 olimme Varkaudessa Kämärin lavalla keikalla. Se oli pieni tanssilava,
hieman keskustan ulkopuolella. Esiintymislavan reunalla roikkui yleisön puolella
ulkomaalaisen näköinen pitkätukkainen kaveri. Seisoi siinä mimminsä kanssa ja tuli
sitten tauon aikana kanssamme pihalle juttelemaan. Hän oli Jim Pembroke Lontoosta,
oli tavannut tytön nimeltään Maija Tikkanen edellisenä kesänä kotikaupungissaan ja
matkustanut nyt hänen luokseen Varkauteen lomaa viettämään. Jim oli Lontoossa
laulanut bändissä ja soittanut munnaria. Itse Weneskoski oli paikalla ja pyysi kaveria
laulamaan pari biisiä bändimme säestyksellä. Ei muuta tarvittu, Jorma Weneskoski
kiinnitti siltä seisomalta Jimin omaan talliinsa. 19vuotias Jim Pembroke kiersi kesän
1965 keikoilla ensin bändimme vierailevana solistina ja myöhemmin hänelle koottiin
sitten oma ” Pems ”kokoonpano.
– Esiinnyimme jollakin EteläPohjanmaan tanssilavalla ja samaan aikaan aivan
lähituntumassa olevalla kuplahallilla oli keikalla ruotsalainen bändi Lenne & The
Leekings, jossa oli basistina The Adventurers yhtyeen entinen jäsen Olle Nordström.
Kuplahalliin oli Leekingsejä kuuntelemaan kuitenkin jostakin syystä siunaantunut
vähänlaisesti ihmisiä ja he saivat pian tietää meidän soittavan läheisellä lavalla
täydelle esiintymispaikalle. Kaverit ilmaantuivat myöhemmin kuuntelemaan
soittoamme ja Olle oli välittömästi sitä mieltä, että meidät pitää saada Tukholmaan
keikalle. Weneskoski järjesti matkamme, mutta Olle hoiti sitten paikallisen
manageroinnin kaikilla Ruotsissa soittamillamme keikoilla. Hän oli erittäin mukava,
hauska ja ystävällinen kundi. En tutustunut koskaan lähemmin Olleen, koska
tapasimme ainoastaan Ruotsin kiertueillamme. Hän oli todellinen Jormasfani ja oli
ihan oikeasti sitä mieltä, että olemme maailmanluokan bändi ja toimi myös siltä
pohjalta sekä yritti vaikuttaa kaikilla mahdollisilla tavoilla positiivisesti meidän
toimintaamme.
– Kesäkiertueen päätyttyä elokuussa, teimme ensimmäisen singlemme, joka äänitettiin
Kirjatyöntekijänkadulla sijaitsevassa Kirjastudiossa. Levytyksen järjestelyistä vastasi
Reiska Bäckman Westerlundin levyyhtiöstä ja levytettävät biisit olivat Bob Dylanin
”Mr. Tambourine Man”, jonka minä lauloin ja toisena levytettävänä kappaleena oli
”New Orleans”, jonka soolot lauloi Ralle. Studion tekniikka oli jo sillä tavoin
kehittynyttä, että teimme ensin taustat ja sitten vasta lauluosuudet päälle. Tämä
levyntekotapahtuma oli niin lähellä meidän ensimmäistä Ruotsin kiertuettamme, jossa
jo entuudestaan oli olemassa The Beatmakersniminen bändi, että singlemme
julkaistiin uudella nimellä, The Finnish Beatmakers.
– Ennen Ruotsin kiertuettamme esiinnyimme TV2:en suositussa ”Ohimennen” nuoriso-
ohjelmassa. Onnistumisemme ensimmäisessä TVesiintymisessä varmistettiin sen ajan
yleisen tavan mukaan playbackäänityksenä. Ohjelmassa esittämämme kuusi biisiä
nauhoitettiin viikkoa ennen TVesiintymistämme Scandian studiossa. Jim Pembroke oli
solistina parissa kappaleessa.
– Aivan Ruotsin kiertueemme kynnyksellä bändille piti kuitenkin keksiä taas uusi ja
parempi nimi. Ilmassa oli monenlaisia ehdotuksia, mutta ruotsalaiset keikanjärjestäjät
päätyivät pian nimeen Jormas, joka tuli managerimme Jorma Weneskosken
etunimestä. ”Jormas pojkarna”, Jorman pojat. Samaan malliin, kuin Ruotsin
ykkösbändi oli saanut nimensä, Tages.
– Laivamatkat Ruotsiin tehtiin aina halvimmalla mahdollisella tavalla, eli Naantalista
Kapellskäriin. Meillä oli hyvin harjoiteltu ohjelmisto, joka ensimmäisellä
keikallamme Tukholman tärkeimmällä esiintymispaikalla Nalenilla tuntui puraisevan
todella hyvin. Soitimme keikkamme Nalenin pikkusalissa ja se oli ääriään myöten
täynnä, yleisö oli siirtynyt ison salin puolelta meitä kuuntelemaan. Siellä oli tapana
soittaa ensimmäinen setti ennen taukoa 1.5 tunnin mittaisena, joka tuntui meistä silloin
aivan hirveältä. Nalen oli samannäköinen ja henkinen paikka kuin Helsingin Natsa,
mutta huomattavasti isompi. Sen sisustuksessa oli käytetty paljon puuta, aivan kuten
Natsalla ja lattiatkin olivat samanlaiset. Myös stage oli samanlainen, mutta isompi.
– SuurTukholman alueella oli useita paikkoja, joissa esiinnyimme ja sitten kiertelimme
Ruotsia heidän menestyneimpien bändiensä kanssa. Ainakin Shanes, Tages ja Ola &
The Janglers olivat ne bändit, joiden kanssa meillä oli yhteiskonsertteja.
Keikkapalkkiot olivat siihen aikaan Ruotsissa huomattavasti paremmat, kuin Suomessa.
– Toisen singlemme levytimme seuraavalla Ruotsin kiertueellamme marraskuussa 1965,
tukholmalaisessa Dieke Audiotronstudiossa. Dieke itse oli hollantilainen
elektroniikkainsinööri, joka oli aikanaan tullut Ruotsiin ja ruvennut rakentamaan Ackuset-
merkkisiä laululaitteistoja. Ne olivat aivan huippuluokkaa ja esimerkiksi brittiyhtye The
Hollies oli ostanut itselleen tuplasetin. Jormas hankki ensimmäisenä suomalaisena
bändinä itselleen Ackuset laulukamat, samoin teki Danny. Niissä oli järjettömän hyvä
saundi verrattuna sen aikaisiin muihin laitteisiin ja sitten myös tehoja.
– Tällä kertaa valitsimme levytettäväksi meillä jo The Islandersohjelmistossa olleen
biisin, ”Go Now” ja toiseksi kappaleeksi ”The Locomotion”, joka on samalla loistava
esimerkki Kurre Mattssonin määrätietoisesta ja voimakkaasta rumputyöskentelystä.
Jopa edesmennyt jazzfriikki Jaakko Jahnukainen, joka oli itsekin rumpali, antoi TV:n
Levyraatiohjelmassaan ylelliset kehut ”The Locomotion” biisin rumpalille.
– Melko pian levytyksen jälkeen, Kaiju joutui armeijaan lähtönsä vuoksi jättämään
bändin kesken kiertueen. Christer ”Kicke” Bergholm, Cay & The Scaffoldsyhtyeen
entinen basisti oli ilman bändiä ja työskenteli tuolloin varastomiehenä Fordilla,
Helsingin Hernesaaressa. Häntä pidettiin myös alan parhaana basistina ja loistavana
stemmalaulajana, joten Kicke oli ehdottomasti paras mahdollinen vaihtoehto
korvaamaan Kaijun. Weneskosken sihteeriltä, Irma Karamalta puhelinsoiton saatuaan
Kicke sanoutui välittömästi irti vain kuukauden kestäneestä työsuhteestaan Fordilla.
Tämä tapahtui joitakin viikkoja ennen Kaijun poisjäämisen, joten Kicke ehti siten
hyvin harjoitella keikkaohjelmistomme.
– Soitimme Tukholmassa usein kaupungin tärkeimmillä keikkapaikoilla, kuten Nalenin
päälavalla Regeringsgatanilla, Kingsidessa ja Jump In’issä. Keikkailtojen jälkeen
osallistuimme yhteisiin pippaloihin Tukholman alueella samana iltana soittaneiden
ruotsalaisten bändien kanssa. Niitä järjestettiin erilaisissa paikoissa ja sieltähän löytyi
hienojakin kartanoita, joissa oli tyttäret mukana. Olimme erittäin hyviä tuttuja siihen
aikaan näiden ruotsalaisten bändijätkien kanssa. He eivät suhtautuneet meihin
mitenkään kateellisella mielellä, vaan olivat päinvastoin erittäin ystävällisiä, eivätkä
kokeneet meitä mitenkään kilpailijoinaan.
– Jimi Hendrixistä ei siihen aikaan tiedetty vielä mitään. Oma hiuskuontaloni oli
sellainen afrotukka, aivan toivottoman luonnonkihara, johon ongelmaan äitini antoi
hyvän neuvon. Kehotti laittamaan märkiin hiuksiin isot papiljotit, niin, että
kuivuttuaan hiukset olisivat vähemmän kiharat. Suoristuivathan ne hieman, mutta
tukkaan jäi järkyttävät papiljotin kuvat!
– Joulukuun alussa 1965 Jormas oli yhteisellä kiertueella Suomessa ruotsalaisen Tages-
yhtyeen kanssa. Soitimme Helsingissä Tapanilan urheilutalolla, Weneskoskituotannon
järjestämissä tilaisuuksissa myös tanskalaisten bändien Lollipops ja Hitmakers’ien
kanssa.
– Tammikuun alussa 1966 olimme jälleen Ruotsissa ja levytimme kolmannen
sinkkumme tutussa Dieke Audiotron studiossa Tukholmassa. Apuolelle levytimme
biisin ” Please Don’t Go”, mutta levyn toiselle puolelle ei sitten tuntunutkaan löytyvän
mitään sopivaa kappaletta keikkasetistämme levytettäväksi. Levytyssessiota
edeltävänä yönä istuimme hotellihuoneessamme Seppo Keurulaisen kanssa vierekkäin
kitarat sylissä ja pakon edessä, pienessä paniikissa, syntyi tuona yönä aivan
kelvollinen biisi, ”Days, Nights”. Varsinkin Kurren rumputyöskentely on siinäkin
kappaleessa aivan omaa luokkaansa. Itse levytyssessio oli aika rasittava, se kesti peräti
13 tuntia.
– Jormasyhtyeellä oli suuri ja aktiivinen fan club. Ihailijakerho syntyi muistaakseni
Irma Karaman toimesta. Hän junaili fan clubin vetäjäksi viehättävän punatukkaisen
tytön, Tina Sihvolan. Fan clubin touhu ei vaan ollut oikein minua varten. Ymmärrän
fanien kannalta ihailijakerhon tarpeellisuuden ihan hyvin, heille se on tärkeätä, mutta
nuorena miehenä minun luonteellani oli vaikeata hyväksyä tuollainen ihailun kohteena
oleminen. Toimintaan kuuluivat parin kuukauden välein järjestetyt kerhoillat, joissa
fanit pääsivät meitä tapaamaan, sekä jäsenten keikkamatkat Ruotsiin.
– Vaikka meillä oli esitettäviä kappaleita aivan riittävästi, niin vuoden 1966
alkupuolella ajattelimme, että jotakin pitäisi asialle kuitenkin tehdä ja aloimme
pitkästä aikaa treenata uusia biisejä. Uudistuneen ohjelmiston kanssa lähdimme sitten
yli kuukauden mittaiselle kiertueelle Ruotsiin, Tanskaan ja Saksaan. Tanskassa meillä
oli tukikohtana Riben kaupunki Jyllannin länsirannikolla, josta käsin Jormasyhtyettä
manageroi eräs paikallinen kaveri. Keikkapaikat olivat pieniä nuorison suosimia
tanssipaikkoja. Olimme käyneet kerran aikaisemminkin Tanskassa, mutta sillä kertaa
jouduimme palaamaan takaisin Suomeen soittamatta yhtään keikkaa, koska minulta
meni ääni. Nukuin sillä kertaa ensimmäisenä yönä Kurren kanssa samassa huoneessa,
ikkuna auki koko yön. Muuta ei tarvittu. Jormaksen stemmalauluhan perustui suurelta
osin minun falsettilauluuni.
– Saksassa soitimme muutamassa eri paikassa. Ensiksi Hampurin esikaupunkialueella
Pinnebergissä sijainneessa isohkossa klubissa meillä oli keikkoja lähes joka ilta ja
tämän jälkeen soitimme vielä joitakin keikkoja eri paikoissa Hampurin
lähituntumassa. Starklubilla tuli usein käytyä ja sitten viereisessä klubissa, joka oli
itse asiassa huomattavasti parempi paikka, kuin Starklubi. Siellä kävi paljon väkeä,
hyvä meininki ja erittäin tasokas brittibändi soittamassa.
– Norjaa kerkesimme myös jossakin välissä kiertämään. Weneskosken sihteeri nyt jo
edesmennyt Irma Karama, joka siihen aikaan seurusteli Sepi Keurulaisen kanssa, oli
koko ajan mukana meidän kaksi viikkoa kestäneellä Norjan kiertueella. Paikallinen
manageri oli järjestänyt meille keikkoja vähän joka puolelle Norjaa, pohjoisesta aivan
maan eteläosiin.
– Ruotsin rajalta ajoimme kohti Osloa ja ilmeisesti aika korkealta mäeltä laskeuduimme
pimeässä maan pääkaupunkiin ja näimme alapuolellamme koko Oslon valaistuna. Se
oli tosi vaikuttava näky. Majoituimme kaupungin keskustassa pienen puistikon
keskellä sijaitsevaan vanhaan monikerroksiseen Park Hotelliin. Maisteltuamme hieman
laivatuliaisia päätimme lähteä vielä samana iltana vähän tutustumaan
popparipaikkaan, jossa soittaisimme parin päivän päästä. Jormasmainokset näkyivät
siellä olevan hyvin esillä paikan seinillä, josta bändin jäsenet heti tunnistettiin ja
mimmit menivät meidät nähtyään ihan sekaisin. Syntyi hirmuinen hulina. Emme
kuitenkaan odottaneet mitään tällaista shokkihoitoa. Bändistämme oli paljon juttuja
ruotsalaisissa poplehdissä ja maineemme oli saattanut kiiriä niiden lehtien kautta
Norjaan.
– Maaliskuussa 1966 bändimme soolokitaristi Sepi Kaurulainen päätti lopettaa soittamisen
ja keskittyä opiskeluun. Keikkojahan meillä oli runsaasti tiedossa ja tuli kiire löytää Sepin
tilalle vähintään yhtä tasokas soittaja. Kuulin jostakin, että Hasse Walli oli siirtynyt vuosi
sitten kitaraan ja soitti jo nyt tosi hyvin. Soitin Hasselle ja pyysin häntä tulemaan
koesoittoon treenikämpällemme. Hasse, joka fanitti Jormasia, osasi jo entuudestaan ulkoa
suurimman osan ohjelmistostamme, joten hänelle ei tuottanut suurempia vaikeuksia
selviytyä koesoitostaan. Myös Hassen ulkoinen olemus sopi bändin imagoon, eikä
poikennut siitä liikaa. Eli hän näytti soittajalta. Hasse Walli roikkui vielä jonkin aikaa
mukana keikoillamme perehtyen lähemmin Sepin soittoon ja yleensäkin koko bändin
esiintymiseen.
– Hasse oli aikalailla erilainen kitaristi kuin Sepi. Hän oli vähän niin kuin Peter
Townsendtyyppinen soittaja, kun Sepi taas oli enemmänkin George Harrison-
tyyppinen. Huhtikuun alussa treenasimme ohjelmistoamme rankasti Hassen kanssa
treenikämpällämme ja saman kuukauden 21. päivänä meillä oli Kulttuuritalolla
ensimmäinen keikka uuden soolokitaristimme kanssa. Hasse oli nyt bändimme ainoa
koululainen ja heti Kulttuuritalon keikan jälkeen lähdimme hänen kanssaan kiertueelle
ympäri Suomea. Tätä koulun ja keikkojen välistä sukkulointia jatkui kesään asti,
kunnes Hasse päätti siirtyä kokonaan ammattilaisuuden puolelle hänkin.
Hasse Walli: Nameless jäi vuonna 1964 minun viimeiseksi bändikseni, jossa soitin rumpuja.
Soolokitaraan vaihdoin tavallaan Mosse Enqvistin ja Cay Karlssonin kannustamana. Heillä oli
nimittäin hieno treenikämppä Viiskulman lähellä ja olin kerran siellä, kun kundit menivät
kahville tai jonnekin ja jäin sinne treenaamaan Mossen Fenderillä ja hänen kaikulaitteella ja
vehkeillä. Olin aivan seitsemännessä taivaassa ja omissa maailmoissani, kun he tulivat takaisin ja
sanoivat minun soittavan niin hemmetin hyvin, että minun pitäisi ryhtyä kitaristiksi. Olin ihan
otettu ja siitä sain siten vähän luottamusta, että ehkä voisinkin olla kitaristi.
– Minulla oli koulussa pari kaveria, joiden kanssa treenasin. Meillä oli sellainen pieni
kitaratrio. Vähän myöhemmin minut pyydettiin The Typhoons yhtyeeseen. Heiltä
puuttui soolokitaristi ja niin minä pääsin bändiin. Yhden vuoden kokemuksella minut
sitten pyydettiin Suomen ykkösbändin, Jormasin soolokitaristiksi.
– Ruotsin kiertueiltamme muistuu mieleen sellainen tapaus, kun Tukholmassa hotellissa
asuessamme olimme unohtaneet lukita keikkabussimme ovet, jonka seurauksena minun
tuliterä Gretsch kitarani ja Kiken basso varastettiin. Seuraavalla keikallamme, joka oli
jokin Folkparken juttu, jouduimme soittamaan lainakamoilla. Saimme siellä
soittaneelta tanssibändiltä lainaksi kitaran ja basson. Ostin itselleni Göteborgista
käytetyn Fender Telecasterin, joka olikin sitten Suomen ensimmäinen Telecaster.
Muutamalla ruotsalaisella bändillä oli silloin jo sellainen käytössä, mm. Shanesilla,
joka olikin siihen aikaan todella hyvä bändi. Kicke osti itselleen Fender Telecaster
basson.
– Tanskassa meillä oli yhdellä reissulla sovittuna tapaaminen eräässä pienessä
kaupungissa tanskalaisen agentin kanssa. Hän ei odotuksistamme huolimatta koskaan
ilmestynyt paikalle. Ajoimme takaisin Tukholmaan ja asuimme siellä sitten teltoissa,
kuten näihin aikoihin meillä oli kesäisin tapana tehdä. Majoituimme Fruängenin
leirintäalueelle ja kävimme usein syömässä aivan lähellä olevassa motelli Gyllene
Rattenissa. Äitini oli pakannut minulle mukaan valtavan määrän näkkileipää,
kuivamuonaa ja sulatejuustoa. Minua hätkähdytti Ruotsin senaikainen elintaso, koska
Suomessa elettiin kyllä periaatteessa silloin vielä sodanjälkeistä aikaa. Ostimme
silloin kaikki sekä lava että arkikuteet Ruotsista. Monilla Ruotsissa soittaneilla
suomalaisilla bändeillä oli sellaiset mokkabootsit, joita ei Suomesta siihen aikaan
saanut ostaa.
– Pepe kyllästyi leirintäalueella asuessamme olemaan ilman naispuolista seuraa ja kävi
bändin kleinbussilla Suomessa hakemassa vaimonsa Leenan sinne. He olivat aika
värikäs pariskunta, koska riitelivät paljon.
– Jormasilla oli Ruotsissa joka paikassa hirveä succee ja olimme laulullisesti todella
kova bändi. Meillä oli myös erittäin kova komppipari; Kurre Mattsson ja Kicke
Bergholm. Kurre oli soitossaan kuin ukkosmyrsky ja muutenkin mielettömän
muusikaalinen. Meistä tuli hänen kanssaan hirveän hyviä kavereita ja tapasimme
myös keikkojen ulkopuolella. Kurre antoi minulle hänen Lauttasaaren asunnollaan
käydessäni The Adventures yhtyeen singlen ”The Wind”, joka oli hieno
rautalankaversio Eri Lindströmin kappaleesta ”Tuuli tuo, tuuli vie”. Pidimme Kurren
kanssa yhteyttä 1015 viimeistä vuotta aina hänen kuolemaansa asti. Vähän ennen
kuolemaansa hän lähetti minulle lainaksi leike ja valokuvakansionsa, jonka sain sitten
kopioitua. Itse asiassa kävi vielä niin, että vastaanotin sen vasta Kurren kuoleman
jälkeen. Hän oli sen kyllä itse pakannut, mutta vaimonsa sen sitten minulle lähetti.
Jormas oli iso harppaus suomalaisessa popmusiikissa kansainväliseen soundiin. Se oli
ensimmäinen bändi, jolla oli täysin kansainvälinen tyyli sekä laulussa, että soitossa.
– Pepen ja Rallen intensiivinen solistisuhde vaikutti bändiin. Pitkillä matkoilla,
esimerkiksi kun piti istua 500 kilometriä autossa matkalla jonnekin Göteborgiin, niin
tunelma oli välillä vähän painostavakin, enkä koskaan oikein ymmärtänyt, mistä
siinä oikeasti oli kysymys. Jormas oli hirveän epähomogeeninen bändi. Meillä kaikilla
oli niin kovin erilaiset luonteet. Pepen ja Rallen väliset jännitteet purkautuivat
kuitenkin keikoilla positiivisena energiana. Eli se kääntyi edulliseen suuntaan.
– Islandersien treeneissä mukana ollut luokkakaverini muisti sellaisen tapauksen jossa
olin harjoitusten lomassa kokeillut Pepen kitaraa, johon Pepe oli sanonut, että: ”Älä
Hasse turhaan sitä kitaraa ota, et sinä kuitenkaan sitä ikinä opi”. Kun sitten Pepellä ja
Rallella oli yhteiset 50vuotisjuhlat ravintola Budapestin alakerrassa, niin kerroin
omassa puheessani tämän jutun ja se sai aikaiseksi aika remakat naurut. Aika hauska
juttu, kun kolme vuotta myöhemmin soitin sitten soolokitaraa samassa bändissä Pepen
kanssa.
Jussi Raittinen: Olin aika pimiössä näistä hommista, kun olin intissä Mikkelissä ja Haminassa.
Kun sitten näin Jormasyhtyeen keikalla Helsingissä jollakin armeijan lomallani, niin olin ihan,
että wow, tämähän on aivan uskomaton bändi, se oli kehittynyt niin mielettömästi. Silloin ei
Scandinaviassa ollut varmaan yhtäkään toista niin hyvää bändiä, kuin Jormas. Se oli
ehdottomasti ainakin Suomen ykkönen.
Pepe: Kesäkuun alussa 1966 olimme koko bändi kutsuttuina levyyhtiö Westerlundin toimistoon.
Siellä Reiska Bäckman soitti meille P. J. Probyn laulaman Englannin listaykkösen ”To Make a
Big Man Cry”. Hän iski minulle levyn käteen ja pyysi kuuntelemaan. Seuraava yhteydenotto
Bäckmanilta tulikin sitten kyseisen biisin suomalaisen käännöksen levyttämisen merkeissä. Jyrki
Lindström oli tehnyt käännöksen ja se sai suomenkieliseksi nimekseen ”Saat miehen kyyneliin”,
joka oli samalla ensimmäinen Jormasyhtyeen suomeksi laulama biisi. Taustat tehtiin
Pitäjänmäen uudessa Finnvoxin studiossa 14.6.1966 suuren 22miehisen orkesterin kanssa,
rumpalina Erkki Valaste. Kävin sitten erikseen laulamassa päälle oman osuuteni ja apinoin
Probyn laulun yksi yhteen niin hyvin, kuin vain pystyin. Kun lauletut vuoteni olivat yhdellä
kädellä luettavissa, niin jälki ei ollut kovin kaksista. Kesäkuun aikana levytettiin Jormas-
kokoonpanolla singlen toiselle puolelle The Mamas & The Papas’in suuri hitti ”California
Dreaming”, solistina Ralle Wikström. Teimme kesän aikana vielä yhden sinkun. Sen Apuolelle
levytettiin Beach Boysien hitti ”God Only Knows”, jälleen Jyrki Lindströmin suomenkielisin
sanoin, nimellä ”Taivas vain tietää”. Se tuli minun laulettavakseni, samoin kuin Bpuolen biisi
”Mennä voit”.
– Jormas joutui kokemaan Suomenkiertueillaan keikkapaikoilla paikallisten jannujen
taholta välillä koviakin aggressioita. Väkivaltaiset purkaukset johtuivat joko
mustasukkaisuudesta oman paikkakunnan mimmeistä tai sitten syynä oli esimerkiksi
se, ettemme soittaneet tangoja. Välillä sai väistellä lavalle lentäviä esineitä tai sitten
yrittää suojautua, kun lavan edessä seisovat rambot alkoivat töniä meitä
laulumikrofoneillamme kasvoihin. Minulla on etuhampaat tästä johtuen ihan röpelöiset
ja huulet olivat välillä turvoksissa. Jormasaikana ei sentään enää ollut sitä ongelmaa,
etteivät pitkätukkaiset muusikot uskaltanut keikkojen jälkeen mennä määrättyihin
yöbaareihin. Sitä vastoin The Islandersaikana löytyi vielä paikkoja, joissa ei
pitkätukkaisia siedetty.
– Helsingissä soitimme koulubileissä samana iltana kahdessa ja jopa kolmessakin eri
koulussa. Niinä iltoina oli esiintymisemme pituus ainoastaan 45 minuuttia koulua
kohden, jonka jälkeen siirsimme kamat roudarimme Spiken’in avustuksella autoon ja
jatkoimme seuraavalle koululle. Spiken, joka osallistui myös Kurren tuplarumpusetin
kokoamiseen, sai helposti koulun oppilaita mukaan roudaushommiin ja laitteiden
pystytys seuraavassa kohteessa sujuikin yleensä melko nopeasti. Roudarimme oli
saanut lempinimen Spiken (naula) siksi, että oli erittäin lihava. Uudenvuoden aattona,
vappuna ja juhannuksena Jormas saattoi soittaa jopa neljässä eri paikassa.
– Ruotsissa Jormas vietti jopa enemmän aikaa, kuin Suomessa ja olimme Idolnytt’in,
ruotsalaisen Suosikin, lukijaäänestyksessä sijalla kuusi, ennen Beatlesia ja Rolling
Stonesia. Meillä oli kerran Tukholman Nalenilla keikka yhtä aikaa erittäin suositun
irlantilaisen Themyhtyeen kanssa, joka oli Van Morrisonin ensimmäinen bändi.
Ruotsin managerillamme Olle Nordströmillä oli tapana mitata kellolla aplodien kestot
ja sen perusteella Jormas sai silläkin kertaa soittaa Nalenin isolla lavalla ja Themyhtye
joutui pienelle lavalle esiintymään. Kyllä niitä sapetti. Ollessamme Örebrossa
valtavan suuressa ja loppuunmyydyssä hallissa keikalla ja samalla lämppärinä useita
ykköshittejä tehneelle brittibändi Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick ja Tich’ille meidät
kiljuttiin soittomme jälkeen kolmesti takaisin lavalle. Päätähdet rupesivat siinä
vaiheessa pureskelemaan kynsiään ja olivat kuulemma ihmeissään moisesta
suosiostamme. Suomessa useat tahot pitivät meitä maamme suosituimpana bändinä ja
kanssamme ei samassa sarjassa kilpaillut yksikään toinen yhtye.
– Ruotsia kiertäessämme Olle ei liikkunut mukanamme Tukholman ulkopuolella, vaan
eli aivan omaa elämäänsä. Hänellä oli Jaguar urheiluauto ja hän vaikutti muutenkin
aika äveriäältä. Joi konjakkia Pommackilla, mielestäni aika erikoinen valinta! Ollella
oli vaalea, mukava suomalainen avovaimo ja vierailimme joitakin kertoja heidän
kotonaan. Kaikki keikkamatkat Ruotsissa ajoimme Kiken kanssa kahdestaan,
Veneskosken kleinbusseilla. Kun halusimme pitkillä ajomatkoilla hieman enemmän
tilaa autoon, niin panimme Kurren rummut kleinbussin kattotelineelle. Meillä oli
keikkoja ympäri Ruotsin, etelästä aivan maan pohjoisosiin. Majoittumisemme
hoidimme itse, paitsi silloin kun oli kyse useamman bändin yhteiskiertueesta. Kun
meillä oli konserttikiertue Ruotsissa Shanesien, Ola & The Janglersien ja Tagesin
kanssa, niin silloin oli hotellit buukattu valmiiksi, kaikki asuivat samassa hotellissa.
– Bailaamisemme ei ollut kovin merkittävää. Etukäteen suunniteltuja bileitä
järjestimme Suomessa yleensä ainoastaan vapaapäivinämme, jotakin pienimuotoista
oli kyllä keikkojen jälkeen, varsinkin kesäaikaan. Jos keikkaretkillämme jokin
nuorisoryhmä oli biletuulella ja jollakin heistä oli kämppä vapaana, niin he tarjosivat
mahdollisuuden mennä heille bailaamaan. Verrattuna tämän päivän rokkimiesten
touhuun, niin alkoholin käyttö oli siihen aikaan aika mitätöntä ja keikoilla emme
ryypänneet koskaan. Muistan, että ainoastaan yksi keikka on alkoholin käytön takia
mennyt pipariksi. Meidän piti vappupäivänä soittaa jossakin Turun keskustassa
olevassa hallissa, jonne oli kerääntynyt aivan sairaasti väkeä, mutta Kurre oli
edellisenä päivänä ryypännyt niin rajusti, ettei pystynyt soittamaan keikkaa. Se oli
kauhea tilanne.
Kicke Bergholm: Olimme nuoria ja uhmakkaita ja vähän sitten joskus näissä kotibileissä
riehaannuimme ja joku porukasta jopa poltti joitakin kertoja maton. Lapsellista touhuahan se oli.
Kun matto oli tarpeeksi palanut, sammutimme sen ja jatkoimme bileitä. Ruotsin puolella taas oli
”rocktyyliin” riehakkaat keikanjälkeiset jatkot. Töitä oli Ruotsin puolella kyllä niin paljon, että ei
siinä kauheasti kerinnyt riehumaan.
Ralle Wikström: Kun näissä keikkojen jälkeisissä jälkilöylyissä oli usein mukana aika kirjava
porukka, niin sen ymmärtää, mitä niissä voi tapahtua. Kaikki olivat vähän räjähtäneessä tilassa.
Joku saattoi hyvinkin pistää esimerkiksi asunnossa maton palamaan. Kesällä järjestettiin usein
keikkojen jälkeen rantabailuja, joihin saattoi osallistua 3040 henkeä. Jos olimme soittaneet
jossakin Helsingin lähistöllä, niin ilta jatkui usein sitten rantajuhlilla Hietsussa, eli Hietaniemen
uimarannalla tai Munkkiniemen rannassa. Täytyy ottaa huomioon, että olimme alle 20 vuotiaita.,
– Saksan keikoillamme, kun ei hotelleissa ollut mahdollisuutta lämpimään suihkuun,
niin Pepe keksi oivallisen keinon tähän ongelmaan. Laskimme lämpöpattereista
kuumaa vettä ämpäriin ja lisäsimme siihen sitten kylmää, niin saimme tällä
systeemillä kukin vuorollamme ainakin tukan kunnolla pestyä.
– Vapaaajanvietoistamme muistuu mieleen kesämökillämme Espoon Suvisaaristossa
sattunut tapaus. Olimme menossa kalaan ja Pepe istui veneen peräpenkillä käsi
moottorin kaasukahvalla. Ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta veneen 5
hevosvoiman Terhiperämoottori irtosi kiinnityksestään ja vajosi meren pohjaan.
Syvyyttä ei onneksi ollut kuin 23 metriä, joten saimme sukeltamalla moottorin
nostetuksi pintaan ja kiinnitetyksi sen uudestaan veneen perälautaan. En koskaan
unohda Pepen ilmettä, hänen yhä istuessa paikoillaan käsi edelleen ikään kuin
moottorin kaasukahvalla, vaikka ei sitä siinä enää ollutkaan, ihmetellen mitä oli
tapahtunut.
Pepe: Kokopäiväinen yhdessäolo pitkillä kiertueilla vaati meiltä myös veronsa ja välillä ilmeni
jännitteinä bändin sisällä. Minä lauloin yhä enenevässä määrin sooloosuuksia ja jouduimme
tekemään Rallen kanssa jonkun verran työnjakoa. Aina ei ollut helppoa jakaa solistitonttia.
– Loppukesästä 1966 olimme jälleen Ruotsissa, teimme kovasti keikkoja ja levytimme
Tukholmassa Dieke Audiotron studiolla melko komeakomppisen New Oerleans
klassikon ”Get Out Of My Life Woman”. Suomessa keikkojamme nauhoitettiin saman
kesän aikana TV:n toimesta kahdesti. TV1 kuvasi meitä 29.6.1966 Ohimennen
ohjelmaan Raaseporin linnan jäätävän kylmillä raunioilla, jossa esitimme kappaleet
”Days, Nights” sekä ”Saat miehen kyyneliin”. Toinen näihin päiviin säilynyt
televisiotaltiointi tehtiin elokuun alkupuolella Dansholmin lavalla Tolkkisissa.
– Syksyllä Hasse osti käytettynä Göteborgista varmaankin Suomen ensimmäisen
Fender Telecaster kitaran. Sen upea saundi on selkeästi kuultavissa seuraavaksi
levyttämillämme biiseillä, ”Sticks And Stones” ja ”Mennä voit”. Molemmat kappaleet
päätyivät jouluksi ilmestyneelle ensimmäiselle Jormas LP:lle, joka sisälsi kokonaan
bändimme siihenastisen levytetyn tuotannon.
– Lokakuussa 1966 Kicke, Ralle ja minä jouduimme asevelvollisuuttamme
suorittamaan. Moni ihmetteli, miksi suosionsa huipulla olevan bändin jätkät eivät
hakeneet lykkäystä, koska sitähän olisimme ehkä kaikki saaneet. Bändin tilanne oli
kuitenkin siinä vaiheessa, että tuntui hyvltä pitää pidempi tauko ja miettiä intin
jälkeen asiaa uudestaan.
– Viimeisenä keikkapäivänä ennen inttiin menon, 5. lokakuuta Jormas soitti Salossa.
Tilaisuutta mainostettiin näyttävin tekstein KUNINGAS ON KUOLLUT. Matkalla
seuraavalle keikkapaikalle Karjaalle ajoin pimeällä tiellä kuplafolkkarimme ulos tieltä.
Autossa olivat kyydissä vaimoni Leena etupenkillä ja rumpalimme Kurre Mattson istui
takapenkillä. Muut bändin jäsenet ja kamat tulivat perässä ajavassa volkkari
kleinbussissa. Ajoin Jyrki Hämäläisen Saab 96:n perässä, kun jossain vaiheessa Salon
jälkeen asfaltti päättyi ja tie muuttui mutkaiseksi hiekkatieksi. Odottamattomasti kohta
tämän jälkeen alkoikin aivan äskettäin asfaltoitu, loivanousuinen tieosuus ja ajaminen
muuttui mielestäni todella hienoksi. Seuraava muistikuvani oli, että tie kääntyi jyrkästi
vasemmalle ja asfaltti päättyi juuri ennen tätä mutkaa. Ehdin vain hieman kääntää
autoa pimeällä tiellä vasemmalle, ennen kuin ajoimme tässä varsinaisessa
surmanloukussa auton katon kautta ympäri, kierien etukulma edellä ulos tieltä.
– Turvavöitä ei ollut autoissa vielä siihen aikaan ja seuraukset olivat sen mukaiset.
Meidät vietiin takana tulleella kleinbussillamme nopeasti sairaalaan. Leenalla oli
reisiluun murtuma, Kurren lonkka oli vioittunut ja minulla oli haavoja kasvoissa. Silmä
oli lähellä mennä siinä hommassa. Sain tikkejä silmäkulmaani. Myös kaulani ja
nilkkani olivat veressä. Viimeinen Jormas keikka jäi meiltä soittamatta. Sen uusimme
vasta vuonna 2007 Billnäsin Back to the sixties – tapahtumassa.
– Ruotsinkielisinä Kicke ja Ralle lähtivät suorittamanaan asevelvollisuuttaan
Dragsvikiin. Minulla oli ensin junalippu Ylämyllylle Joensuun taakse kenttätykistöön,
mutta kotiolosuhteitteni vuoksi anoin siirtoa johonkin lähempään kohteeseen. Leenalla
oli kolarin jälkeen jalka poikki ja tyttäremme Heidi vasta puolivuotias. Tuntui jotenkin
rankalta lähteä kauas kotoa ja jättää kipsi jalassa kulkeva vaimo ja pieni tytär tänne
kaksin. Anoin Santahaminaan, mutta omaksi onnekseni jouduinkin Hyrylään,
ilmatorjuntarykmenttiin. Silloin nimittäin puhuttiin, että Santahamina on aivan hirveä
paikka. Hyrylässä kaikki matkustelukin tapahtui auton lavalla.
– Bändin hajoamisen jälkeen Hasse Walli sai paikan Johnny Liebkindin Frankies-
kokoonpanon kitaristina, jossa Ande Päiväläinen oli rumpalina. Kurre Mattson liittyi
Eero ja Jussi & The Boysyhtyeeseen ja soitti siinä vuoden 1967 lokakuun loppuun,
jolloin siirtyi Dannyn D’Islandersiin. Ainoastaan Ralle Wikström jätti musiikkihommat
kokonaan armeijan jälkeen ja keskittyi opiskeluun, mm. Malmössä.
– Jormas teki keväällä 1967 vielä eräänlaisella tilapäiskokoonpanolla levyn ”Rööperiin /
Kuin yö”. Juha Vainio oli tehnyt suomenkieliset sanat Beatlesien ”Penny Lane”biisiin, joka
oli saanut suomenkieliseksi nimekseen ”Rööperiin”. Tässä tilapäiskokoonpanossa soittivat
varsinaisten Jormasmuusikoiden Hassen ja Kiken lisäksi Ronnie Österberg (rummut) ja
Roosterseissa soittanut Måns Groundstroem (piano). ”Rööperiin”kappaleella oli vielä
mukana saundia täydentämässä trumpetisteja ja pasunisteja. Kicke oli saanut intistä lomaa
päästäkseen mukaan levyn taustojen tekemiseen. Kun taustat olivat kunnossa pistäydyin
lomallani studiolla pikaisesti hoitamassa lauluosuuden. Hommaan olisi kyllä mielestäni
pitänyt paneutua enemmän. Nythän asia hoitui siten, että kävelin studioon ja sain vasta
siellä laulun tekstit eteeni. Biisi sijoittui kesäkuun myyntiin perustuvalla TOP 30 listalla
sijalle 7.
– ”Kuin yö”biisiin oli suomenkieliset sanat tehnyt Jyrki Lindström. Se oli minulla
keikoilla eräänlainen soolobravuuri. Laulussa on erittäin korkeita falsettiääniä, enkä
nykyisin pääse enää lähellekään niitä. Se on jännä juttu, kun toisilla laulajilla
(englantilaisilla) ikä ei näytä vaikuttavan falsettiin millään tavalla, vaan pystyvät
vielä vanhana ukkonakin ”vinkumaan” mitä tahansa.
– Keväällä ja kesällä 1967 tässä tilapäiskokoonpanossa jatkoivat itseni lisäksi Kicke,
Hasse ja Ronnie Österberg. Soitimme mm. Beach Boysien lämmittelybändinä
Helsingin Messuhallissa (nykyisessä Kisahallissa) helluntaina 13.5.1967. Tosin Hasse
ja Ronnie touhusivat jo silloin vastaperustetun Blues Sectionin kanssa. Porin Pop
Festivaaleilla 16.7.1967 he soittivatkin sitten sekä Jormaksen että Blues Sectionin
kanssa.
– Kicke Bergholm pääsi intistä toukokuussa 1967 ja soitti seuraavan kesän Dannyn
uudessa D’Islandersissa, jossa myös siihen aikaan Suomessa paremminkin
jazzrumpalina tunnettu Matti Oiling oli mukana. Hän oli aikaisemmin 60luvulla
soittanut Jorma Weneskosken, Onni Gideonin, Herbert Katzin ja Lasse Mårtensonin
yhtyeissä, sekä Jerry Williamsin bändissä ja suositussa ruotsalaisessa Telstar-
yhtyeessä. Kicke ja Oiling olivat kesän aikana yhdessä ideoineet uuden Jormas-
yhtyeen kasaamista ja kun minä sain varusmiespalveluni päätökseen elokuussa, niin
uusi Jormas sai alkunsa. Pidin jo intin aikana tuon näppäräsormisen Mamban soitosta
ja halusin hänet mukaan tähän uuteen Jormaskokoonpanoon. Mies suostui tulemaan
mukaan bändiin ja näin aloittelimme tällä hieman muuntuneella kokoonpanolla, jossa
Hassen korvasi alkuperäinen Jormaskitaristi Seppo Keurulainen.
– Sepi oli vuoden verran opiskeltuaan lopettanut opintonsa ja kerinnyt tämän jälkeen
soitella Hassen jälkeen Johnnyn Frankiesyhtyeessä. Hän oli erittäin lahjakas kaveri,
voidaan sanoa ”Heikki Laurila II”. Kun Laurila ei kerinnyt soittaa kaikkia
studiokeikkojaan, niin Seppo soitti ne silloin hänen puolestaan. Hasse taas soitti
vastaisuudessa studiokeikkoja enemmänkin Love Recordspuolella.
– Uusimme levytyssopimuksemme EMIn kanssa elokuussa ja levytimme välittömästi
tämän jälkeen tällä uudella kokoonpanolla ensimmäisen sinkkumme ”Riski Riitta /
Luokses palaan taas”. ”Riski Riitta” oli jälleen Junnu Vainion suomennos, Beatles
kappaleesta ”Lovely Rita”. ”Luokses palaan taas”biisin alussa on pasuunajuttuja, johon
eräs levyyhtiön palkkaama brittijätkä teki oman sovituksensa, joka ei mielestäni ollut
kyllä yhtä hyvä, kuin alkuperäinen. Ensimmäisen keikkamme soitimme Kuopiossa
16.9.1967.
– Tuohon aikaan vaikutti popmusiikkiympyröissä jazzmuusikko Seppo ”Paroni”
Paakkunainen. Matti Oiling keksi luultavasti siitä itselleen lisänimeksi ”Keisari”. Hän
otti käyttöön nimensä mukaiseksi esiintymisasuksi sinisen takin, jonka reunoissa ja
kauluksessa oli valkoista turkista ja muilta osin takki oli kirjailtu kultaisella langalla.
Masa vaati myös, että muillekin bändin jäsenille tuli hankkia esiintymisasuksi
kukalliset paidat.
– Marrasjoulukuun vaihteessa 1967 tuli yhtenä iltana odottamattomasti aivan järjettömästi
lunta ja olimme menossa keikalle. Autonkuljettajamme Steffi ajoi perävaunullista
farmariamme, johon hän oli vaihtanut talvirenkaat takapyöriin, mutta edessä oli vielä
kesärenkaat alla. Kicke tuli vaimonsa Leenan kanssa perässä heidän Datsunillaan.
Hämeenlinnaa lähestyessämme oli tiellä kaksi rekkaa poikittain ylämäessä, eikä meillä
ollut mitään mahdollisuutta päästä läpi moneen tuntiin. Autot ohjattiin sivutielle ja
teimme siitä eteenpäin matkaa hyvin hiljaista vauhtia ajaen.
– Erään loivan alamäen päässä näkyi maitolaituri, joka kertoi siitä, että mäki päättyisi
Tristeykseen. Jarrutuksesta huolimatta auton vauhti ei yhtään hiljentynyt, vaan jatkoi
matkaa kuin kelkka ja aloimme siinä vaiheessa ottaa auton penkeistä kiinni. Steffi sai
sen verran autoa käännetyksi, että menimme kuitenkin maitolaiturista ohi ja auto sekä
perävaunu putosivat siististi pellolle. Kicke pysyi onneksi Datsunillaan tiellä. Syvästä
lumesta tielle räpiköityämme jatkoimme matkaa Kiken autolla, Steffin ja Leenan
jäädessä hoitelemaan kuljetuskalustoamme. Aika ahdastahan tuo matkan teko pienessä
autossa oli, viisi kaveria, kaksi kitaraa, basso ja virvelirumpu. Steffi ja Leena saivat
pian kuitenkin jostain lähitalosta traktorin vetämään koko paketin tielle ja keikka tuli
jossakin Forssan suunnalla kunnialla hoidetuksi.
– Loppuvuodesta 1967 äänitimme toisen singlemme ”Kenties, kenties / Alusta mä kaiken
alkaisin” ja levy ilmestyi tammikuussa. Junnu Vainio suomensi molemmat biisit, ”Kenties,
kenties”biisin ollessa Junnun meille tekemä kolmas Beatleskäännösteksti. Kappaleen
alussa on sellainen ”kitaraliuku” alas, jota ei äänitysvaiheessa tahdottu oikein saada
kuuluman toivotulla tavalla ja lopputuloskin jäi aika kamalaksi. Suomalaisissa studioissa
oli mielestäni yleinen problematiikka näissä popparitouhuissa, että mittareita vahdittiin
liian tarkkaan, eikä luotettu kuuloon! Nauhureissa oli aina enemmän kapasiteettia, kuin
mitä oli tarkoitus käyttää, eli niissä pystyi ajamaan mittarit punaiselle, eikä äänitys
mennyt särölle. Siinä tapahtui silloin ns. nauhakompressaatio, jolloin hiljaisetkin äänet
tulivat ulos. Sitä äänittäjät eivät kuitenkaan suostuneet studioissa siihen aikaan tekemään,
vaikka toivoimme. Tämän vuoksi sen ajan popparilevyt kuulostavat lähinnä
”naksutukselta”, ne eivät soi.
– Meidän ensimmäinen LPlevymme ”Jormas” oli lähes kokonaan kooste bändin
singleistä. Kun rupesimme kokoamaan uutta ”Sincerely!”albumia, halusimme sen
olevan kokonaan ennen julkaisematonta materiaalia. Levy, joka oli edeltäneitä
sinkkujamme rankempi, ilmestyi 1.2.1968 ja edusti enemmän blues, jazz ja rock-
linjaa. Albumilla on viisi omaa sävellystämme, joista kaksi on minun tekemiäni:
”Daddy Doesn’t Like My Baby” sekä ”Listen To My Song”. Sepi Keurulainen, Matti
Oiling ja Mamba Koskinen sävelsivät levylle kukin omat biisinsä. Levy oli kokonaan
englanninkielinen ja julkaistiin Pohjoismaiden lisäksi myös Saksassa ja Englannissa.
– Siihen aikaan ei oltu niin hanakoita pistämään tekijännimiä mihinkään. Sitä ei
pidetty kovinkaan merkittävänä tulolähteenä. Toisaalta ei myöskään ajateltu
tulevaisuutta, vaan luotettiin selviämiseen omalla osaamisella. Ei myöskään pidetty
omia tekeleitä niin suurina, että niiden perään kannattaisi ruveta huutamaan
myöhemmin. Tärkeämpää oli häärääminen, tekeminen ja keikoilla käyminen ja
erityisesti, miltä bändi kuulosti. ”Asuimme” treenikämpällä ja harjoittelimme rankasti,
jotta saimme homman kuulostamaan omasta mielestä tosi hyvältä, sitten menimme
esittelemään taitojamme ja toivoimme, että mimmit diggaa. Raha ei yleensäkään
näytellyt siihen maailmanaikaan niin suurta roolia. Eikä kyllä vieläkään.
– Helmikuun puolivälissä olimme kiertueella PohjoisSuomessa. Sallassa soittamamme
keikan jälkeen yövyimmeKarhun maja nimisessä pienessä, tunturin juurella
sijaitsevassa majapaikassa. Vaikka lunta oli ihmeteltävän vähän, niin aamulla meille
heräsi kuitenkin halu päästä kokeilemaan laskettelemista. Kicke oli käynyt ennenkin
laskettelemassa ja olimmehan me kaikki hiihtäneet joskus lapsina, joten tiedustelimme
mahdollisuutta saada suksia ja hiihtokenkiä lainaksi. Kaikki järjestyi ja meitä varten
luvattiin laittaa jopa hiihtohissi sen verran käyntiin, että pääsimme ylös tunturin laelle.
Tunturin huipulla totesimme, ettei sielläkään ollut lunta juuri lainkaan.
– Sieltä me sitten kivien seassa kurvailimme alaspäin, Seppo ensimmäisenä ja Kicke
hänen perässään. Loppurinne oli suora ja pitkä ja melko jyrkkäkin. Sen ikäisenä rinne
näytti kuitenkin vain mielenkiintoiselta, eikä tuntunut mitenkään huimalta. Yhteen
kohtaan oli kuitenkin satanut aika paksulti uutta lunta ja Kicke lensi rinteessä suoraan
rähmälleen. Siteet eivät auenneet ja häneltä katkesivat toisesta jalasta molemmat
sääriluut. Toimme Kiken ahkiolla alas tunturista, nostimme hänet farmariautomme
takaosaan ja minä lähdin viemään Kickeä sairaalaan Sallaan.
– Olin ensimmäistä kertaa elämässäni vähällä pyörtyä siellä sairaalassa. Seurasin
toimenpidehuoneen ulkopuolella, mitä huoneessa tapahtui ja näin sen avonaisesta
ovesta monitorin, jossa näkyivät Kiken jalan katkenneet luut, sekä jokin pystyssä
sojottava luupiikki. Silloin iski niin mahdottoman huono olo, että oli pakko istuutua
käytävän lattialle ja ottaa happea. Kicke jäi sairaalaan ja hänet tuotiin sitten
myöhemmin sieltä kotiin Helsinkiin.
– Bändi oli nyt ilman basistia ja keikkoja pohjoisessa vielä soittamatta, mutta emme
lannistuneet. Opettelin soittamaan bassoa autossa matkalla Sallasta Kemijärvelle, eikä
yhtään kiertueen keikkaa tarvinnut peruuttaa. En ollut koskaan aikaisemmin soittanut
bassoa, mutta muistin onneksi hyvin, mitä Kicke niissä biiseissämme soitti. Siihen
aikaanhan soitettiin aika pitkälle pelkkiä perusääniä, ei kovinkaan paljon vielä
kikkailtu soitossa.
– Onni onnettomuudessa oli, että Kikellä oli silloin bassona Fender Mustang, joka oli
pienempi kuin muut bassot ja sopi paremmin käteeni. Laulamiseen keskittyminen oli
kuitenkin jotenkin hankalaa tämän uuden instrumentin kanssa, vaikka olin tottunut
laulaessa soittamaan komppikitaraa. Pian tämän jälkeen meillä alkoi kahden viikon
Tanskan keikka Köpiksen Star Clubilla ja saimme toiseksi solistiksemme vanhan
tuttumme Jim Pembroken. Minä soitin näillä keikoilla bassoa ja Pembroke oli meillä
irtolaulusolistina. Kicke ei kauan sairastellut, vaan palasi lyhyen ajan sisällä
kainalosauvojensa kanssa mukaan keikoille.
Matti Oiling: Soitimme Kiken kanssa kesän 1967 Dannyn Dtuotannon ensimmäisellä
kesäkiertueella, nimeltään Mustaa ja valkoista. DannyShowssa olivat sinä kesänä solisteina
Dannyn itsensä lisäksi Katri Helena ja Anki Lindqvist.
– Kicke sai kesän aikana ajatuksen uuden Jormasyhtyeen kasaamisesta ja tiedusteli
minun halukkuuttani lähteä rumpaliksi bändiin. Suostuin ajatuksesta välittömästi ja
niin syntyi Pepen intistä pääsyn jälkeen paras mahdollinen bändi, uusi Jormas!
– Treenikämpäksemme saimme Helsinginkatu 14:ta vastapäätä viinakauppaa olevan
varastotilan. Se on sama kämppä, jossa Jussi & The Boys tänä päivänä harjoittelevat.
Ennen Jormasyhtyettä siellä harjoittelivat The Avangers sekä Eero ja Jussi & The
Boys.
– Tanskan kiertueelle lähdimme viikon kuluttua Lapista palattuamme. Halusimme
mukaan Jim Pembroken, jonka Frederik (Ilkka Sysimetsä) oli juuri haukkunut Stump-
lehdessä maan rakoon. Sain tämän seurauksena suostutella viikon verran Jimiä, jotta
sain hänet lämpenemään ajatukselle lähteä mukaamme Tanskan rundille. Jim oppi
nopeasti biisien sanat ja muutenkin tunsi musamme. Pepe soitti bassoa ja hoiti solistin
hommat, Jim paikkaili Kickeä ja lauloi etupäässä vain stemmoja.
– Meillä oli heti kiertueen alussa huonoa tuuria, kun bändin hieno perävaunu hajosi jo
Tukholmassa. Päästäksemme jatkamaan matkaa, jouduimme vuokraamaan bändille
perävaunun. Tämän seurauksena kiertueemme meni taloudellisesti ihan pieleen.
Nuoruuden ja rockin hengessähän sinne mentiin, raha ei niin suurta osuutta merkinnyt,
mutta autonkuljettajallemme Steffille ja roudarillemme piti kuitenkin töistänsä palkkiot
maksaa.
– Esiinnyimme kahden viikon ajan Köpiksen Star Clubilla, sekä muutamissa muissakin
klubeissa Kööpenhaminen ulkopuolella. Steffi ja roudari pystyttelivät keikkapaikoilla
kamojamme joutuisasti ja toivat sitten joskus minulle rumpukapulat leikkimielisesti
ihan tyynyn päällä, niin kuin ”Keisarille” kuuluu, kun jo valmiiksi istuin siellä heidän
kokoamansa rumpusetin takana.
– Koska olin jonkin verran muita bändin jäseniä vanhempi ja kokeneempi, niin painotin
heille, että emme edusta ainoastaan itseämme, vaan myös Veneskoskituotantoa ja
Suomen rockmaailmaa. Siihen aikaan ei ollut vielä muotia tällainen sekoileminen ja
meidän pippalomme olivat tosiaan erittäin siistejä. Käytimme hyvin vähän alkoholia
ja minkään muun käyttö ei tullut kuuloonkaan. Yleensä kaikki jäi muutamaan kaljaan.
– Star Clubin keikat olivat hyvin pitkiä ja rankkoja ja olimme aina ihan poikki keikan
jälkeen. Aloitimme soittamisen vasta puolenyön aikaan ja kun soitimme neljä settiä,
niin kello oli viisi aamulla, kun pääsimme sieltä pois. Sen jälkeen siirryimme
lähitienoon klubiin, joka aukesi kello viisi aamulla. Kaikki paikan tarjoilijat, muusikot
ja muu väki menivät sinne aamukahville.
– Pepe on ihan loistotyyppi. Vähän arka ja ujo, mutta hyväsydäminen, loistava laulaja
ja erittäin kiva kaveri. Hän ei ole räiskyvä lavaesiintyjä ja jää siksi ehkä toisten
jalkoihin. Pepe on tulkitsija, jos vertaisi naispuoliseen artistiin, niin se olisi Anki
Lindqvist. Pepe on mielestäni parhaimmillaan studiossa.
Pepe: Huhtikuussa 1968 Mamba Koskinen jätti Jormasyhtyeen ja me jatkoimme nelihenkisenä
bändinä ilman kosketinsoittajaa. Mamba oli kiva, ystävällinen ja herkkä kaveri ja häntä tuntui
kiinnostavan enemmänkin improvisoitu musiikki ja blues, kuin sovinnainen popmusiikki.
Jormaksen jälkeen Koskinen touhusi M.A.Nummisen systeemeissä, joista sitten rakentui Suomen
talvisota 193940 yhtye. Hän kiinnostui intialaisesta musiikista ja filosofiasta ja opiskelikin
Intiassa musiikkia kolmen vuoden ajan. Mamba otti ihan hiljattain minuun yhteyttä ja kertoi
säveltäneensä musiikkia intialaiseen runouteen ja pyysi minua biisien esittäjäksi. Olen kyllä
kerran kuunnellut läpi kaikki sävellykset, mutta en ole ainakaan vielä vastannut myönteisesti. Se
olisi projekti, joka vaatisi aikaa ja paneutumista asiaan.
– Toukokuun puolivälissä levytettiin Helsingissä Finnvoxin studiolla single ”Se
onnistuu / Elää”. Matti Oiling ja Seppo Keurulainen, jotka olivat jo jonkin aikaa
tehneet myös studiomuusikon hommia, olivat molemmat mukana tällä levyllä, kaikki
muut muusikot olivat Nacke Johanssonin johtaman 22 henkisen studioorkesterin
soittajia. Vaikka levy julkaistiin Jormaksen nimellä, niin se olikin tavallaan jo
enemmän minun soolojuttuni, kuin Jormassingle.
– Kesän loppupuolella Jormas oli tullut tiensä päähän ja päätimme lopettaa. Aika oli
ajanut meidän ohitsemme. Poppari bändillä ei ollut enää Suomessa mahdollisuuksia
jatkaa muuttuneessa musiikkikentässä. Tilalle olivat astuneet raskaampaa musaa
soittavat bluesrockbändit ja sooloartistit.
– Seppo ja Kicke saivat molemmat töitä Jormaksen hajoamisen jälkeen Tapani Kansan
bändistä ja Matti Oiling liittyi kapellimestari Ossi Runteen TVorkesteriin, jatkoi
edelleen studiomuusikon töitä, sekä soitti myös Eero ja Jussi & The Boys yhtyeessä.
PEPE WILLBERG -"Kai veilä muistat sen"
Georg Lindström / Pauliina Visuri